08-442 48 99

info@earstore.se

”Byrålådeapparater”

15

Mar

2013

Jag läste en artikel som den finska öronspecialisten Jaakko Salonen skrivit, som handlade om hur ofta hörapparaten används. Det visade sig att hälften av alla som har hörapparat använder den varje dag och en tredjedel sällan eller aldrig. Salonen tror att anledningen till att de inte används oftare är dels att det tar tid att vänja sig vid nya ljud och dels att det finns så mycket fördomar om hörapparater. Många sätter fortfarande likhetstecken mellan att inte höra och att inte förstå. Dessutom känner många sig gamla då de sätter en hörapparat i örat.

Hur ska man då göra för att komma tillrätta med seglivade fördomarna? Enda sättet, enligt Salonen, är att inte dölja att man har en hörselnedsättning. Dessutom behövs ännu mer information om hörselnedsättning och hörapparater.

Finns det något som vi kan göra för att våra kunder ska använda sina hörapparater?
På Bra Hörsel är vi mycket noga med att låta våra kunder få prova det de själva önskar. Av erfarenhet vet vi att om man har hörapparater som man inte trivs med så används de inte, vilket ju inte är så konstigt.

Många som besöker oss, har redan innan önskemål om vad de vill prova. En i-örat-apparat, en osynlig SoundLens eller en liten och nätt RIC-apparat bakom örat. Vad man föredrar är mycket individuellt. Och det är få gånger då vi inte kan tillgodose önskemålen. Det som kan sätta hinder i vägen är örats anatomi och då gäller det främst den osynliga SoundLensen. Men även där går det oftast att hitta en lösningar.

Salonen var inne på att vi behöver informera och det stämmer verkligen. Vi märker att det finns ett enormt informationsbehov både till den som hör dåligt men också till anhöriga. Det blir oändligt mycket lättare att prova ut hörapparaterna och sedan att använda dem om du har kunskap.
Vi vill att du ska förstå hörselprovet och vad som hänt i örat, hur hjärnan är involverad och vad du kan förvänta sig av moderna hörapparater. Vi vill också att du ska veta att det tar tid för hjärnan att vänja sig vid nya ljud och att ingen hörapparat kan kompensera hörselnedsättningen fullt ut i alla situationer och ljudmiljöer. Därför är det bra att våga berätta för nära vänner och arbetskamrater att du har en hörselnedsättning och att du använder hörapparat.

Under hela programmeringen av dina hörapparater kan du som kund följa med via en egen kundskärm och vi förklarar vad vi gör. Du får till och med själv finjustera ljudet i dina hörapparater om du önskar. Dessutom har du möjlighet att under den fria provtiden på 2 månader ändra modell på hörapparaterna om du skulle upptäcka att du inte trivs med dem du provat.

Det vi inte vill, är att prova ut det som Salonen kallar för ”byrålådeapparater”. Det vi vill, är att du som provar hörapparater hos oss ska känna att du får kunskap om din hörsel, att du hittar apparater du trivs med och som du verkligen använder och har nytta utav. Därför vill vi att du ska känna dig delaktig i utprovningen!

Jakko Salonens artikel finns att läsa på: http://svenska.yle.fi/artikel/2013/03/01/halften-struntar-i-horapparaten